האם ישראל מתייבשת? – קמפיין הסברה

האם קיים משבר מים בישראל?




המים לשתייה ולחקלאות בצפון הארץ הם מים טבעיים שמקורם באגם הכינרת ובמי תהום, ואילו בשאר אזורי הארץ מקור המים בתהליכים שהאדם התערב בהם.  מדינת ישראל עברה לשימוש במי שתייה מותפלים בגלל תופעת ההידלדלות של מקורות המים המתוקים. לתופעה זו בארץ יש כמה סיבות: סיבה אחת — אוכלוסיית הארץ גדלה במהירות רבה: בישראל יש כיום כעשרה מיליון תושבים. כלומר, יש גידול מ־400 אלף תושבים לפני 70 שנה לכ־10 מיליון כיום. סיבה אחרת: התמעטות של כמות המשקעים (גשמים) עוד סיבה — צריכת מים בזבזנית של התושבים.  כלומר, ההתנהלות שלנו (צריכת המים הלא מרוסנת) תורמת להידלדלות מקורות המים הטבעיים.  מר גיורא שחם, מנהל רשות המים, אומר שכולם יודעים שהולכים לקראת משבר, כולם מבינים שבלי הגבלות במשק המים נגיע למחסור, אבל לצערנו אין ניהול יעיל של משק המים בעולם וגם לא בארץ. קרא/י עוד


מה הציבור צריך לדעת?


חשוב לפתח את מודעות הציבור לבעיית מקורות המים המתוקים בישראל. חשוב שהציבור ידע שלפתרון של התפלת מי ים  יש חסרונות כלכליים: תהליך ההתפלה יקר מאוד! העלות של הקמת רשת צינורות להזרמת המים המותפלים לכל מקום בארץ היא גבוהה ומכבידה על תקציב הממשלה. ההתפלה אינה מתנה משמיים. העלות הריאלית של מ"ק מי ים מותפלים היא כיום 2.1־3.1 שקלים, ואילו עלות ממוצעת של מ"ק מים המסופק על ידי מקורות ממאגרי מים טבעיים היא 1.6־2 שקלים. קרא/י עוד  

בשנים רבות ירד מפלס הכנרת מתחת לקו האדום העליון, ובשנים מסוימות המפלס ירד גם מתחת לקו האדום התחתון. כך ניתן לראות מהנתונים המוצגים בלוח שלהלן.





הקו האדום בגרף הוא הוא הקו האדום התחתון (213-), והקו הירוק בגרף הוא הקו האדום העליון (208.80-). אפשר לראות שבשנים 2011, 2012, 2017, 2018 וגם בחלק משנת 2019  מפלס הכנרת היה מתחת לקו האדום התחתון! קרא/י עוד 


איך אפשר לקבל נתונים נוספים?
ניתן לקבל נתונים נוספים אודות גובה מפלס הכינרת בתאריכים מסוימים. ניתן לשלוף מידע מקוון החל מחודש ינואר 1969 ועד היום. כך תוכלו לראות נתונים חשובים נוספים המתייחסים לשינויים במפלס הכנרת.

להלן תמונה של מערכת הנתונים:





כמה מים נכנסים לכנרת וכמה מים יוצאים ממנה?


גם הנתונים על כניסת המים לכנרת בהשוואה למים היוצאים מן הכנרת מראים תמונת מצב שאינה משמחת. הממוצע השנתי של כמות המים הנכנסת נמוך מן הממוצע השנתי של כמות המים היוצאים מן הכנרת, זאת גם בשנים רגילות וגם בשנות בצורת. לאחר התאדות כמות המים הזמינים בממוצע בשנה רגילה היא: 550 מלמ"ק בלבד (מלמ"ק = מיליון מטר מעוקב). את המים הזמינים ניתן לשאוב לטובת המוביל הארצי וגם בשאיבה מקומית. הנתונים  מוצגים בטבלה שלהלן. 





אז מה עושים? 


לכן, חשוב לחדש את הקמפיין הלאומי לחיסכון במים. חייבים להוריד את צריכת המים הממוצעת לנפש בישראל, כי אחרת המשבר יחזור על עצמו מוקדם מהצפוי – עוד לפני שנת 2025. ישראל אכן מתייבשת – זו עובדה. אומנם בשנה  האחרונה  המפלס גבוה ב-4.095 מ' מהקו האדום התחתון, אך ישראל חוותה רצף נדיר של שנות בצורת רבות, ואף אחד לא יודע כיצד ייראה החורף הבא! ללא הקמת מתקני ההתפלה כבר היום היה מחסור של מים גם בבית! 


האם הפסיקו לשאוב מים מהכנרת?


ד"ר עמיר גבעתי, מנהל תחום מים ברשות המים אמר ש "בשלוש השנים האחרונות כמות המים הזמינים המצטברת בכנרת הייתה הנמוכה ביותר אי פעם. לפני שלוש שנים נרשם שיא שבו המאזן היה אפילו שלילי - כלומר, נכנסו פחות מים מכפי שיצאו באידוי.  לכן, כבר שנתיים שרשות המים כמעט שלא שואבת מים מהכנרת למוביל הארצי, אלא מספקת מים רק למי שהיא חייבת - לטבריה וליישובים מסביב לאגם, וכן לירדנים (בהתאם להסכם השלום עם ירדן).


אז, מה המסר שלי? 


חשוב לצמצם את הביקוש למים, למנוע בזבוז ולצרוך מים באופן יעיל. רק כך נוכל למנוע משבר מים חמור!  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חשיבות השמירה על המגוון הביולוגי במערכות אקולוגיות בתוך העיר