חשיבות השמירה על המגוון הביולוגי במערכות אקולוגיות בתוך העיר




מהו המגוון הביולוגי?



המגוון הביולוגי כולל את:
המגוון התוך מיני (מגוון גנטי בין פרטים השייכים לאותו המין)

המגוון בין המינים (מגוון המינים, הסוגים, המשפחות וכדו')

מגוון המערכות האקולוגיות ויחידות הנוף האקולוגיות, על עושר בתי הגידול והתהליכים האקולוגים הטבעיים המתקיימים בהן
כיום מוגדרים בעולם כ- 1.7 מיליון מינים, אך מספרם של כלל המינים המצויים בעולם עדיין לא ידוע, וההערכה היא שקיימים בעולם כ-14מיליון מינים.



מהי חשיבותו של המגוון הביולוגי?

מגוון זה של מינים ותפקודים מספק לנו, בני האדם, שירותים רבי ערך, המכונים "שירותי המערכת האקולוגית", והם חיוניים לבריאות האדם, לכלכלה, ולרווחה. דוגמאות לשירותי מערכת הם אספקת חמצן, אספקת מים נקיים, האבקת גידולים חקלאיים, בקרת מזיקים והדברה ביולוגית, תרופות, בקרת אקלים, מניעת סחף, ועוד.




משבר המגוון הביולוגי

בעשרות השנים האחרונות, בהשפעת האדם, מתחוללת הכחדת מינים המונית שלא הייתה כמוה במהלך האבולוציה.
לדוגמה, בישראל הוכחדו או נמצאים בסכנת הכחדה:

62% ממיני היונקים
86% ממיני הדו-חיים
36% ממיני הזוחלים
26% ממיני העופות


יצורים חיים שנכחדו בארץ ישראל

הפיתוח האנושי בארץ בשנים האחרונות הביא לפגיעה מתמשכת בבעלי החיים ואף בצמחים. תהליך הפגיעה המואץ מתרחש בעקבות מספר גורמים, אשר הביאו להיכחדותם של מינים רבים מנופי ארץ ישראל. הסיבות לכך הן: פגיעה בבתי גידול, דחיקה ע"י מינים אחרים, הרעלה, ועוד.
דוגמאות לבעלי חיים שנכחדו:

אריה אסייתי – זמן הכחדה בארץ ישראל: המאה ה-16/17



 


דוב חום סורי – זמן הכחדה בארץ ישראל בערך 1917



 



תנין היאור – זמן הכחדה בארץ ישראל בשנת 1912





 
כמו כן, בישראל ידועים 39 מיני צמחים אשר נכחדו מהנוף,  ו-413 מיני צמחים מתוך כ 2400 מינים מקומיים בישראל, נמצאים בסכנת הכחדה - (17% מהמינים בארץ).



טבע עירוני

המושג "טבע עירוני" משלב בתוכו את התפישה ששטחים פתוחים וטבעיים הם חלק בלתי נפרד מן העיר ומתהליכי התכנון שבה וכי יש לשלב אתרי טבע עירוניים ברקמה העירונית. טבע עירוני הוא כל שטח פתוח או בנוי בו קיימות מערכות טבעיות, על מכלול מרכיביהן, או תופעות טבע נקודתיות בתחום העיר. בשנים האחרונות גוברת המודעות בארץ לחשיבותם של שטחים ציבוריים פתוחים (שצ"פ) ושטחי טבע בעיר במיוחד באזורים עירוניים צפופים. שטחים ציבוריים פתוחים הם מפתח לשיפור איכות החיים העירונית ותורמים לרווחת הציבור. 



תרומתן של התשתיות הטבעיות לסביבה העירונית

כל אתר טבע עירוני, בין אם הוא מצוי ליד גדת נחל העובר בתחומי העיר ובין אם בחורשה קטנה בגינה ציבורית, טומן בחובו עושר נושאים שיכולים לשמש לחוויה ולימוד לרווחת תושבי הערים. בשונה משמורת טבע, באתר טבע עירוני צורכי האדם והקהילה חשובים במידה שקולה לשמירה על משאבי הטבע. לכן בתכנון מערך תשתיות טבע עירוני או אתר טבע עירוני, בניגוד לשמורות טבע, מוקדשת תשומת לב שווה לשימור המשאבים הטבעיים מחד, ולפיתוח תשתיות קולטות קהל מאידך. מטרתו של האתר, מעבר לשימור המצאי הטבעי, היא יצירת מקום שבו הציבור הרחב יכול לפגוש, בקרבה למקום מגוריו, את ערכי הטבע המיוחדים לעירו בצורה זמינה, זולה ומידית.

לשימור וטיפוח תשתיות טבע בעיר תועלות רבות. כך למשל, שמירת מינים ומגוון ביולוגי- ישנם מקרים בהם אתרי הטבע בעיר תורמים משמעותית לשימור המגוון הביולוגי כמו בתי גידול ייחודיים בהם מתקיימים מינים נדירים בסכנת הכחדה או אתרי רבייה.



חלקה של העיר בשמירת המגוון הביולוגי

בשנת 2010 הושקה התוכנית הלאומית לשמירה על המגוון הביולוגי בישראל כחלק ממאמץ בינלאומי למיתון ועצירת תהליכי הכחדה של מגוון המינים. אין ספק, כי אחד הגורמים המשפיעים על פגיעה בבתי גידול ותפקודם הינם תהליכי הפיתוח והעיור המואץ בישראל.

במקביל לפעולות המבוצעות במרחבים הפתוחים והחקלאיים, נדרשת התמודדות עם האתגרים הסביבתיים שמציב תהליך זה. על הסביבה העירונית, בה חיה רוב אוכלוסיית המדינה, לקחת חלק במאמץ הלאומי לשמירה על המגוון הביולוגי, על-ידי פיתוח סביבה עירונית איכותית המקיימת מערכות טבעיות מתפקדות. שימור וטיפוח מערכות טבעיות בתחום הערים הנו צעד חשוב להשלמת סך הפעולות הנדרשות לשמירה על המגוון הביולוגי ברמה הארצית.

אחד הגורמים המשפיעים באופן ישיר ועקיף על פגיעה במגוון הביולוגי ותפקודו הנו תהליך העיור המואץ. המאמץ בסביבה העירונית, מצטרף ומשלים את כלל הפעולות הנדרשות לצמצום הפגיעה במגוון הביולוגי. (המשרד להגנת הסביבה 2010, תכנית לאומית למגוון ביולוגי בישראל). הסביבה העירונית מחויבת גם היא באמנות בינלאומיות, לקחת חלק במאמץ זה על-ידי שימור מערכות טבעיות ייחודיות המצויות בתחומה, ומיתון השפעת תהליכי פיתוח הכרחיים על המערכות הטבעיות ותפקודן. שילובן של תשתיות טבעיות מתפקדות בסביבה עירונית מתחדשת מועילה לניהול הסביבה העירונית ותורמת לאיכות חיי התושבים בתחומי החינוך, הנופש והפנאי. פיתוח תשתיות טבע נגישות מהווה אמצעי יעיל לשינוי התודעה וההתייחסות של הציבור הרחב לשמירת טבע והמגוון הביולוגי המקומי.

לסיכום: לדעתי, חשוב להפיק אירועי חינוך לטבע עירוני. יש להעביר את המסר שכל אחד מן היצורים החיים חשוב! היעלמותו של מין אחד מסביבת החיים שלו משפיעה על מערכת החיים בסביבה כולה! ללא מגוון המינים אנו לא נוכל להתקיים!!! פיתוח עיר מקיימת מערכות טבעיות, הנו אתגר מורכב אך אפשרי!

 







 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

האם ישראל מתייבשת? – קמפיין הסברה